Stop de XL-DOZEN!

22 februari 2023

Stop de XL-DOZEN!

Misschien dat u niet weet wat een XL-doos is? Nou dat zijn distributie/logistieke centra van minimaal 3 ha groot = 30.000 vierkante meter. U kent ze wel, vaal langs de snelweg, vierkant en plat.

Niemand vindt ze mooi in het landschap. Brabant heeft een enorm ruimtegebrek, waar bouwen we onze woningen, waar is nog ruimte voor natuur? Maar daar komt ook nog eens bij dat we in Brabant simpelweg geen mensen hebben om in die centra te werken, die moeten we uit Oost-europa halen. Maar die mensen hebben ook weer ruimte nodig om fatsoenlijk te wonen, waar we de woningen dus niet voor hebben……!

Volgens de SP dus de hoogste tijd om te stoppen met die enorme XL-dozen. Zeker ook als je bedenkt dat de arbeidsplaatsen die er ontstaan vaak slecht betaalde banen zijn waarvoor mensen op basis van nul-urencontracten op de onmogelijkste tijden moeten komen opdraven.

Er was aangekondigd dat het Brabantse college met een voorstel zou komen om deze XL-dozen een halt toe te roepen. Maar dat was een tegenvaller!!

Op 17 februari in een themabijeenkomst constateerde Nico Heijmans namens de SP-fractie dat er eerder sprake was van “laat 1000 XL-dozen bloeien” dan dat er een halt werd toegeroepen. In het voorstel van het college werden maar liefst 56 locaties aangewezen waar deze grote dozen nog wel zouden mogen!

Als we uitgaan van 1 doos per locatie en dat elke doos niet groter is dan 30.000 vierkante meter, dan komen we al uit op 1.680.000 vierkante meter! Zo moeten we in Brabant toch niet omgaan met de schaarse ruimte.

De SP is voorstander van een stop op de bouw van deze logistieke centra en wil dat alleen in heel uitzonderlijke gevallen we een uitzondering maken. Provinciale Staten zijn dan degenen die moeten bepalen of er voldoende redenen zijn voor het maken van zo’n uitzondering. Het principe moet dus zijn: “Nee, tenzij”.