SP stelt vragen over vakantiedagen buschauffeurs

17 augustus 2023

SP stelt vragen over vakantiedagen buschauffeurs

Op 17 augustus 2023 werd bekend dat buschauffeurs van de busmaatschappij Hermes van 27 augustus tot 15 oktober geen extra vrije dagen mogen opnemen wegens te kort aan personeel. Dit besluit is genomen zonder overleg met de ondernemingsraad van het bedrijf.[1] Naar aanleiding van deze berichtgeving ziet Oscar van Raak van de fractie van de SP aanleiding tot het stellen van de volgende schriftelijke vragen aan het College van Gedeputeerde Staten:

1. Is het college het met de SP fractie eens dat voorafgaand aan het besluit van Hermes overleg had moeten plaatsvinden met de OR?
  2. Is het college het met de SP fractie eens dat het passeren van de OR in deze indruist tegen goed werkgeverschap?
  3. Is het college het met de SP fractie eens dat het snijden in arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs geen oplossing mag zijn voor het aanpakken van het personeelstekort in het busvervoer?
  4. Is het college bereid met Hermes het gesprek aan te gaan over het terugdraaien van dit besluit?