SP over verkoop 1150 huurwoningen door Heimstaden

19 oktober 2023

SP over verkoop 1150 huurwoningen door Heimstaden

In de Tweede Kamer diende Sandra Beckerman van de SP een motie in over de verkoop van 1150 huurwoningen in Brabant van de Zweedse vastgoedbelegger Heimstaden. Irma Koopman van de SP Statenfractie heeft met ons burgerstatenlid Jente van Eck de volgende vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten:

Geacht College,

De Zweedse vastgoedbelegger Heimstaden wil in Brabant 1150 huurwoningen verkopen.

Zweedse vastgoedbelegger verkoopt ook 1150 huurwoningen in Brabant: ‘Uitvoering gaat jaren duren’ | Eindhoven | bd.nl

Landelijk gaat het om 12.000 huurwoningen van Heimstaden die zullen worden verkocht.

De SP heeft daarover de volgende vragen:

1. Is het college op de hoogte van de plannen van Heimstaden zoveel huurwoningen te verkopen?
  2. De vastgoedbelegger wil de woningen verkopen omdat de overheid de huurprijs van niet verduurzaamde woningen heeft verlaagd. In plaats van de woningen te gaan verduurzamen wil deze belegger de woningen nu dus verkopen. Acht uw college deze ontwikkeling wenselijk?
  3. Ziet het college dat door verkoop de noodzaak om woningen te verduurzamen wordt ontweken? De toekomstige kopers komen dus voor een enorme kostenpost te staan of zullen wonen in een niet duurzaam huis.
  4. Is uw college met de SP-fractie van mening dat de verkoop van een dergelijk groot aantal huurwoningen niet goed is voor de balans in het aanbod van woningen in Brabant? Met deze verkoop daalt het aantal huurwoningen flink in Brabant, terwijl veel mensen aangewezen zijn op een huurwoning. Denk hierbij aan al die mensen die wel bijvoorbeeld 1100 of 1200 euro huur kunnen betalen, maar die niet in aanmerking komen voor een koophuis met een stuk lagere hypotheek. Ziet u hierbij ook het risico van een prijsopdrijvend effect van een sterke vermindering van het aantal huurwoningen?
  5. Ook andere vastgoedbeleggers in Nederland zien aan hun gouden tijden een eind komen (zie ook: Particuliere huizenbeleggers dagen staat voor de rechter wegens huurregels (fd.nl)) Velen zullen kiezen voor verkoop in plaats van verduurzaming.
    Wat gaat dit doen met de volkshuisvesting? Hoe past dit binnen de woondeals?
  6. Heimstaden kiest bewust voor verkoop na vertrek van zittende huurders, in plaats van proberen te verkopen aan zittende huurder. Dat brengt meer geld op.
    Risico voor zittende huurders is dus wel dat ze nog jarenlang in een beperkt  onderhouden, niet verduurzaamde woning zullen zitten. Acht het college dit wenselijk?

Is er een mogelijkheid om de Brabantse woningen van Heimstaden over te dragen/kopen naar een andere volkshuisvester die de woningen wél wil verduurzamen en blijven verhuren? Ziet uw college hierin kansen/danwel een taak voor de provincie?